“Hoe lessen die ik opdeed tijdens het zakenleven in Japan van pas kwamen tijdens mijn visvakantie in Renous en omgeving”

Zoals u elders op deze site kan lezen, is Sylvain Goldberg zakelijk zeer actief geweest in het Verre Oosten, meer bepaald in Japan. Daar heeft hij, uit de traditionele cultuur, de waarde en het belang van het streven naar perfectie geleerd. Maar er is een ander facet van de Japanse cultuur die Sylvain Goldberg sterk beïnvloed heeft: met name wat de Japanse cultuur hem geleerd heeft over de waarde en het belang van geduld. In onze westerse cultuur willen we steeds vaker ‘onmiddellijkheid‘, maar geduld is het besef dat sommige zaken een langer traject vereisen en je het proces niet altijd mag en kan overhaasten.

Zoals Sylvain het reeds tijdens zijn eerste bezoek in 2017 vaststelde is Renous één van de mooiste plekken ter wereld om op wilde zalm te vissen. Wat Sylvain opviel is dat één van de eerste zinnen die Jean Jacques Renous, zijn gids en begeleider tijdens de vistochten, uitsprak “Vissen in deze rivier gaat om frisse lucht, helder water, geduld en de stille ervaring” was.

Vissen in Renous (New Brunswick) vraagt om geduld

Eigenlijk weet niet ik zoveel  over vissen op zalm, behalve dat je echt er heel wat geduld voor nodig hebt. Mijn gids, die duidelijk heel graag gaat vissen, is een zeer geduldig man. Bij momenten was ik verbaasd over zijn bereidheid om vele uren op het water te blijven wachten. Zijn geduld begaf het gewoonweg nooit, zelfs niet nadat we enkele uren bot gevangen hadden.

Naast de loutere vistechnieken heb ik eigenlijk ook meer spirituele dingen van Jean Jacques Renous geleerd, zoals de waardering van het leven op het water en van de prachtige natuur in de omgeving van Renous. Waardering van het buitenleven en het afstemmen van het eigen leven op het ritme en de welwillendheid van de natuur, was een terugkerend thema in de verhalen die hij me op de boot en ’s avonds aan tafel vertelde.

De eerste visdag in Renous (Canada) was ijskoud en kletsnat

Het was eigenlijk zelfs een ietwat nare dag. De wind was keihard aan het waaien en de regen viel al enkele uren achterRenous slaapkamer elkaar. Ze vaarden die dag om 9:00 uur uit om te vissen, maar Sylvain Goldberg was al vanaf half zes wakker door de combinatie van de jetlag en het getik van de regen op het dak van zijn pension.

Vissen zwommen met zekerheid rondom onze boot, maar ze waren voor ons heel moeilijk om iets in het woelige water te zien. Na 2 uur op de boot waren we kletsnat en hadden we nog steeds geen vis gevangen. Kort daarna benaderde een felle storm ons vanuit het zuiden. Heel even hebben we overwogen op de rivier te blijven, maar de storm leek ons daarvoor uiteindelijk toch te hevig. Dus we vaarden terug naar Renous, in die zware stortbui. Terug bij het pension droogden we ons af en beslisten we te lunchen. Na het eten leek het of we een tweede kans kregen om alsnog te gaan vissen, want de hemel klaarde op. Dus besloten we om het te proberen. en terug de rivier op te varen naar de plekken waar Jean Jacques Renous van verwachtte dat we veel wilde zalm zouden vinden. Onderweg belandden we helaas in een nieuwe storm. We bleven toch op de rivier, want tenslotte was ik maar voor 4 dagen in Renous. Zo te zien waren we de enige vissersboot die op het water bleef die namiddag.

Zo’n tocht, in volle storm, op een vissersboot zoals die van Jean Jacques Renous is waarschijnlijk niet aan iedereen besteed. Het is zwaar, fysiek veeleisend functioneren in harde elementen en er gelden strakke regels. Maar het principe van het vissen naar wilde zalm is eenvoudig: wanneer de zalm in beweging is, moet de visser dat ook zijn, wat uren zonder zitten en keiharde regen doorstaan kan betekenen. Maar zo leer je elkaar als mensen wel heel goed kennen. Stel je maar eens voor dat jij en een aantal van je vrienden beslissen om een paar dagen samen te vissen, samen staande op de beperkte ruimte die het dek van een typische vissersboot in Renous heeft. Hoewel ik er nooit echt een fan van geweest ben, deed het me bij momenten wat denken aan oude westerns. Aan boord moest je gewoonweg stoer zijn, net als de cowboys in die films. Steeds bewust zijn van je omgeving om ervoor te zorgen dat iedereen veilig blijft en de zalm zonder incidenten wordt gevangen.

Wat neemt u best mee als u zelf gaat vissen in Renous (New Brunswick – Canada)?

Jean Jacques dringt er bij mij op aan dat ik deze informatie in mijn verslag opneem. Als u een visreis in Renous plant, zijn er een paar dingen die u mee moet nemen om goed voorbereid te zijn op de moeilijk te voorspellen natuurelementen. Ter plekke kan u uw vistuig, aas, uitrusting en flessenwater (+ regenkleding op aanvraag) huren of kopen, maar er zijn een paar dingen die ik u aanraad van thuis mee te nemen:

– Zonnebril

– Zonnecrème

– Dikke sokken (enkele extra paar is zeker een goed idee)

– Warme broek

– T-shirts

– Shirts met lange mouwen

– Tamelijk warme jas (het kan echt koud worden op een vissersboot!)

– Windjack

– Waterdichte schoenen

– Chapstick, want als u door weer en wind op het dek van een boot staat, lijden uw lippen daar zeker onder

Nog enkele gedachten over het befaamde Japanse geduld

Het beroemde Japanse geduld begint al met de waarden die kinderen in de kleuterklas bijgebracht worden:

• zelfdiscipline
  • samenwerking
  • respect

schoolvertoning JapanZo is het bijvoorbeeld niet ongebruikelijk voor Japanse kleuterscholen om uitvoeringen van meer dan 100 kinderen te organiseren. Terwijl de ene leeftijdsgroep een instrument bespeelt, blijft een andere stil zitten en luistert mee. Degenen die luisteren oefenen zo al heel jong geduld en terughoudendheid.

Fast forward naar het volwassen leven in Japan. De Japanse bevolking leeft typisch in dicht opeengepakte steden, waar mensen heel snel leren dat ze moeten wachten om iets te krijgen. Na vele jaren van aanleren van dit gedrag – respect tonen voor de groep door rustig te wachten – is het eindresultaat een culturele gewoonte die in bijna alle omstandigheden standhoudt.

Het is misschien een beetje een veralgemening, maar ik denk niet dat ik zeer fout ben als ik zeg dat ondernemers meestal van het ongeduldige type zijn. Ongeduld is, in onze snelle wereld, een veel voorkomend bijproduct van de ondernemersmentaliteit.

Voor ik ooit naar Japan geweest was had ik ook de neiging om allerlei situaties snel te evalueren. In de beste gevallen stelde dit snelle beoordelingsvermogen me in staat om gezwind een situatie te begrijpen en een pad voorwaarts uit te stippelen. In het ergste geval echter veroorzaakte dit snelle proces echter wel eens een kloof tussen mij en de mensen met wie ik werkte. Dit “ready, aim, fire” syndroom komt maar al te vaak voor bij ondernemers, en hoewel het soms leidt tot snelle iteratie en groei, levert het vaker wel dan niet problemen op.

In mijn ervaring was de snelle conclusie die ik bereikte, vaak niet zo solide als ik het eerst wel dacht. Soms overzag ik kritische details, implicaties of kansen. Soms werd ik ongeduldig en raakte ik vervreemd van de mensen met wie ik werkte.

“Ongeduld is zelf-sabotage”

Wanneer je tot een overhaaste conclusie komt, creëer je een kunstmatige tijdlijn in je geest. Wanneer mensen of processen er niet in slagen om zich aan te passen aan die tijdlijn, kan je geest plots alle kanten uitgaan. Je begint de motieven en intenties van de mensen met wie je zaken doet in twijfel te trekken en stelt ultimatums voor die niet steeds als redelijk worden ervaren.

Hoe mijn zakelijke levenslessen uit Japan een parallel vonden tijdens de visvakantie in Renous

Eén zaak waar ik ondertussen zeker van ben, is dat niets van blijvende waarde in deze wereld vanzelf of gemakkelijk tot je komt. In feite vraagt alles van waarde om enige tijd, of het nu gaat om het ontwikkelen van een vaardigheid, het opbouwen van een relatie of het opstarten van een zakelijk initiatief. Hoewel ondernemers als ik graag dingen zo veel mogelijk vereenvoudigen, is de waarheid dat de wereld een complexe plek is, vol nuance. En die wereld beweegt meestal niet aan hetzelfde ritme als je eigen gedachten.

Als ondernemer, alsook als visser in Renous, leef je in een wereld die snel denken en dynamische initiatieven waardeert. Daar is op zich niets fouts mee. Wanneer je echter toestaat dat deze eigenschappen zich manifesteren in de vorm van ongeduld, of het geen rekening houden met veranderende natuuromstandigheden, ontstaan er hoe dan ook problemen. Of die omstandigheden een digitale disruptie of handelsoorlog zijn in het zakenleven, dan wel keiharde regen en onweer als je gaat vissen in Renous. Hoe moeilijk het soms kan zijn, als mens mogen we nooit vergeten dat geduld echt een deugd is.

Renous rivier

“Renous, één van de meest ontspannende plekken waar ik al naartoe geweest ben”